E10 = onzin.

De Overheid heeft het aangedurfd dat wij als Nederlander de nieuwe benzine E10 moeten gaan tanken.

Nu heeft de politiek het wel vaker mis als het om de juiste daden gaat om een gezondere wereld te verkrijgen. Nu worden gewassen gekweekt om later als zogenaamde brandstof bij de benzine toegevoegd te worden. Dat we daarmee het paard achter de wagen plaatsen is alom bekend, alleen de politiek wil er niet van weten. Alles in het belang van het klimaat, is het credo. Of het zinvol is, daar kijkt men in het politiek landschap niet naar.

Hoofdzaak is dat we weer met zijn allen als makke schapen iets door de strot geduwd krijgen dat geen zoden aan de dijk zet.

Wat is mijn punt in deze. Het blijkt dat door de toevoeging van de Biobrandstof het rendement van het motorvoertuig enorm achteruit gaat. Met andere woorden, U rijdt minder kilometers dan voorheen. Van een Duitse automobilist die ik sprak over de BIO-hype was het oordeel helder, het kost me 8,2 procent aan kilometers. Dus minder kilometers op één liter brandstof.

Nu mag ik graag met een goede vriend debatteren over de zin en onzin van de politiek en zo ook over dit geval van misleiding. Wat bleek, Aard mijn goede vriend, kon uit ervaring meedelen dat hij met E10, dat hij vaker in Duitsland tankte op een tank circa 50 tot 60 kilometer minder rijden.

In Duitsland is het verschil in de brandstofprijs tussen E10 en Euro 95 iets van twee tot vier cent, afhankelijk waar men tankt.

Dat levert dan bij een tankinhoud van 50 liter een winst op van maximaal één tot twee euro.

Bereken ik nu snel even wat 50 tot 60 kilometer minder me kost, dan zal ik dus vijf tot zes liter meer moeten kopen om hetzelfde aantal kilometers te kunnen rijden. Dus vijfmaal de prijs van € 1.60 wat neerkomt op € 8.- euro een extra kosten.

Weg is mijn voordeel van de zogenaamd goedkopere E10. Weg is mijn voordeel voor het milieu.

Nu zijn er meer dan genoeg wetenschappers die enorme kritiek hebben om gewassen te gebruiken als brandstof. Volstrekte onzin en wederom het paard achter de kar.

Waarom niet overstappen op waterstof dat voor het milieu vele malen effectiever is en niets van deze aarde vergt. Geen verspilling van gewassen, geen stikstof normering want iets schoner is er niet. Oh ja toch thorium.

Een grondstof die in Australië met de schop in de kruiwagen kan gedaan worden en verrijkt. Bij al zeer uitgebreide testen bleek dat op één gram thorium een voertuig meer dan 1,2 miljoen kilometer kan rijden.

Terug naar de E10. Een klein half jaar terug even met mijn voertuig voor de APK naar mijn garagist. Daar tref ik op een hef-brug een zo goed als spiksplinternieuwe peperdure BMW aan. Vraag aan Marco, de eigenaar, wat heeft die bak. Tja, Sjef, je zou het niet verwachten maar de E10 heeft de rubber afdichtingen van het brandstofsysteem opgelost.

Dat zou je niet verwachten, maar helaas de harde realiteit.

Nu blijkt dat er in Nederland meer dan 800.000 voertuigen last kunnen gaan krijgen van brandstofpompen die niet tegen de E10 kunnen en derhalve voor onverwachte uitgaven komen te staan. Trek uw knip maar geachte lezer. Of gaan onze heren van de politiek die schade compenseren

Ik ben reuzeblij dat ik in het grensgebied woon en een keuze heb in waar ik kan gaan tanken. E10 dat mogen van mij alle politici zelf gaan tanken.

Als u verder denkt dat het ons milieu zal ontlasten, dan moet u vooral in deze maatregel blijven geloven. De aarde wordt al door de politici verkloot en hun eigenwijsheid daar mag u voor betalen. Elke rechtgeaarde nadenkende wetenschapper kiest voor waterstof.

Het wordt tijd dat we de politiek vaarwel zeggen en ons als volwassenen bundelen om deze prachtige aarde als burgers te gaan redden. Ook de aanstaande hype van Biomassacentrales zal de ondergang van een generatie worden. De kosten zijn enorm en dat gaat wederom ten koste van voorzieningen zoals zorg, scholing en onderwijs.

Sjef Smeets,

Columnist

Auteur

Onderzoeker

Uitvinder

Innovator

Terug naar boven